Tällä hetkellä elämäntavan muodissa esillä ovat terveys ja siihen liittyvät asiat. Eikä kyseessä ole vain ihmisen terveys, vaan ihminen haluaa tarjota myös lemmikeilleen ja eläimilleen terveyttä ja hyviä elinoloja. On tärkeää, että eläimet saavat elää luontaisten käyttäytymistarpeittensa mukaisesti, ja että ne saavat oikeanlaista ruokaa sekä liikuntaa. Vuonna 2012 eläinten hyvinvointikeskus julkaisikin kansallisen eläinten hyvinvointiraportin. Sen pystyt lukemaan tästä. Hyvinvointiraportissa kerrotaan muunmuuassa tänä vuonna muuttuneista hevosten tilavaatimuksista.
Koska tälläinen terveellinen "lifestyle" on nyt muodissa, on valmentajalla varmasti hyödyllistä olla olemassa tälläinen hevosten hyvinvointipalvelujen verkosto. Tällä hetkellä kun voisimme melkein puhua jo laserin sekä hierojien olevan muodissa hevosalalla. Nämä palvelut voisivat nostaa asiakasmäärää, sillä esimerkiksi joku hyvin tarkka hevosenomistaja voi tuoda hevosensa mieluummin talliin, jossa tietää sen pääsevät kuntouttavaan kävelyyn vesimatolle ja hengitysteitä availemaan suolahuoneelle, kuin talliin jossa vain treenataan vanhaan tyyliin.
Kuten kaikessa yrittämisessä, myös tässä tärkeäksi asiaksi muodostuisi mainostaminen. Jos valmentaja osaa mainostaa oikealla tavalla näitä palveluita, ne varmasti nostaisivat tallin suosiota. Mielestäni tärkeää palvelujen mainostamisessa olisi etsiä tieteellisesti todistettua asiaa niistä, esimerkiksi miten suolahuone oikeasti vaikuttaa hevoseen ja sen terveyteen. Näin skeptisemmätkin asiakkaat ehkä innostuisivat kokeilemaan hyvinvointipalveluita. Tiedän nimittäin itse paljon ihmisiä, jotka pitävät esimerkiksi laseria täysin huuhaana. Esimerkiksi Ekohepon sivuilla on erittäin hyvin kerrottu suolahuoneen hyödyistä esimerkiksi kesäihottuman hoidossa.
![]() |
| Ypäjän Hevosopiston suolahuone |
Yleensä palveluista veloitetaan esimerkiksi suolahuoneen käyttökertojen mukaan tai laserista käyttöminuuttien mukaan, mutta mielestäni valmentaja voisi lisätä hieman kuukausihintaansa, ja näin mainostaa palveluiden kuuluvan valmennusmaksuun. Tällöin esimerkiksi laserointi olisi samanlainen hoitotoimenpide hevoselle kuin esimerkiksi jalkojen kääriminen. Tämä taas helpottaisi palveluiden mainostamista, ja talli saisi imagon, että sillä on jotain erikoista tarjottavana.
Susanna

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti